MDR

Startside
Aviation Calculation
MDR
Formlerne
Download
Foto Album
FS 2004
Links
Feedback

Mental Dead Reckoning.

MDR kan oversættes frit til dansk: "Hovedregning". Vi ønsker nemlig med dette fag, at opbygge evnen til at bruge hovedet frem for vores elektroniske hjælpemidler, bl.a. fordi det er hurtigere. Det er hurtigere at bruge hovedet, men måske ikke altid ligeså nøjagtig, men flyvning er heller ikke altid så nøjagtig, så vi er her tilfredse hvis vi rammer et resultat der ligger tæt på. Hvis vi ikke behøver at regne med et utal af decimaler, kan vi igen regne meget hurtigere, dette kræver bare nogle regelsæt.

Sixty Factor (S)

Sixty Factor er et begreb som bruges i mange af disse regelsæt. For at omsætte en hastighed til Sixty Factor dividere man hastigheden med 60. Således at 60 bliver til 1, 120 bliver til 2, 180 til 3, o.s.v. Hvis hastigheden ligger imellem disse tal, "tænker" vi resultatet i brøkform. Det er faktisk ikke særlig svært. Vi tager her og kikker på brøkerne der ligger fra 60 til 120.

          Første gennemgang               Finjustering

bullet

60 bliver til Sixty Factor 1
 

bullet

70      ------ | ------           1  1
                                       6

bullet

80      ------ | ------           1  2     som er det samme som 1  1
                                       6                                            3

bullet

90      ------ | ------           1  3     som er det samme som 1  1
                                       6                                            2

bullet

100    ------ | ------           1  4     som er det samme som 1  2
                                       6                                            3

bullet

110    ------ | ------           1  5
                                       6

bullet

120    ------ | ------           2

Sixty factor, Time og Distance

Den første regel kalder jeg for "Standart regelen". Prøv at forkorte ordet "Standart"...S T D ikke sandt? S står for "Sixty factor", T for "Time" og D for "Distance". S * T = D. Hvor langt når vi med en hastighed på 120 Kts i 10 min.?

120 Kts = Sixty factor 2 så 2 * 10 = 20 Nautical Miles (NM) Hvis vores hastighed er angivet i Km/t, bliver distancen 20 Km. Tingene skal bare passe sammen!

Her var det D der var den "ubekendte". Hvad nu hvis det er T eller S vi vil finde? Start med at skrive STD reglen op i en trekant som vist nedenfor:

Her kender vi D og S og skal finde T. Som du kan se på tegningen bliver formlen til:
T =  D    Eksempel: Distancen = 24 NM, Hastigheden er 90 Kts. (Sixty factor = 1 ½)
       S
T =  24      T = 16 Min
      1½

Her kender vi D og T og skal finde S. Som du kan se på tegningen bliver formlen til:
S =  D    Eksempel: Vi tilbagelægger 16 NM på 8 min
       T
S
= 16      S = 2 som jo er 120 Kts.
       8

Lidt regler om brøkregning

Mange bliver afskrækket ved tanken om brøkregning, men det er der ingen grund til. Det gælder om at få indarbejdet nogle simple fremgangsmåder som gør tingene nemmere. Under en flyvning har man ofte 1000 ting at tænke på, og det gør, at ens koncentration samles om de vigtigere. Her vil jeg komme med et par huskeregler som jeg bruger og finder nyttige.

Hvor lang tid tager det at flyve 22 NM med en hastighed på 110 Kts?
Først finder vi Sixty Faktoren (S), ved at sige 6 op i 11. Det bliver kun til "1 hel" plus en brøk som vi finder ved at tælle fra 6 til 11. Det bliver 5!!! Nemt nok. Tænk ikke over hvad nævneren bliver, den bliver altid 6. Så har vi altså S = 1  5/6.

Dernæst stiller vi formlen op i hovedet med 22 øverst og 1  5/6 nederst. Det ser unægteligt lidt kompliceret ud med nu kommer det sjove. Lav en brøkstreg i hovedet og placer 22 øverst til venstre. Flyt sekstallet hen så det står øverst til højre. Læg mærke til at vi endnu ikke har lavet noget hovedregning!

Den "hele" ganger vi med 6, som står øverst til højre og lægger tallet til som blev tilbage fra vores "Sixty factor brøk" nemlig 5. En gange seks plus fem er elleve...se det var jo ikke særlig svært vel? De elleve placeres under brøkstregen, og nu ser det hele jo noget lettere ud. 11 op i 22 er 2, som vi ganger med 6, som så bliver 12.

Det er jo selvfølgelig noget der skal trænes hele tiden. Personligt gør jeg det hver gang når jeg kører bil. Her skal man både koncentrerer sig om kørslen og MDR. 110 km/t på motorvejen, på skiltet står der 22 km til Rødby......."Vi er fremme om 12 min, unger!"

 

 


Wind Component (WC) og X-Wind Component (XWC)

Hvis vi skal ud og flyve i blæsevejr bliver vi altid konfronteret med problematikken omkring vindkomponenten (WC) og sidevindskomponenten (XWC). Dem skal vi bruge for at finde vores Wind Correction Angle (WCA) og Ground Speed (GS).

På billedet til højre ses hvordan en vindvektor splittes op i en Sidevindkomponent og en Vindkomponent. Vi ser at den grå lodrette linie går ned på bundlinien og deler denne i to lige stykker. Det betyder at halvdelen af vindvektoren påvirker flyet fra siden. D.v.s. hvis vinden blæser med 20 Kts. bliver flyet påvirket med 10 Kts. Vindkomponenten ligger på den anden akse hvor den grå vandrette linie deler denne i ca. 85%. Det betyder igen at ca. 85% af vindens hastighed påvirker flyet forfra.

Dette eksempel er lavet med en vindvektor der ligger 30° til højre for flyveretningen (angle off) Nu kan man jo ikke side og tegne vektorer hver gang man skal regne komponenter ud, så i stedet bruger vi Sinus. Resultatet bliver det samme, men i MDR har vi ikke brug for resultater med 4 decimaler så vi prøver at simplificere.
 
bullet

XWC = SIN (angle off) * Vindens hastighed (VEL)

bullet

WC   = SIN (90 - angle off) * VEL

Lad os prøve at sætte værdier på alle sinusvinklerne:
Som udgangspunkt siger vi at
 
bullet

Sinus til 0° er 0

bullet

Sinus til 30° er 0,5

bullet

Sinus til 60° er 0,85

bullet

Sinus til 90° er 1

Nu finder vi de mellemliggende ved at kikke på de 30° (0,5) og trække 0,15 fra og lægge 0,15 til, så har vi værdierne for 20° og 40°.
 
bullet

Sinus til 20° er 0,35

bullet

Sinus til 40° er 0,65

Samme princip med de 60° (0,85), her trækker vi bare 0,1 fra og lægger 0,1 til, så har vi værdierne for 50° og 70°
 
bullet

Sinus til 50° er 0,75

bullet

Sinus til 70° er 0,95

Så mangler vi kun sinus til 10° og 80°. Dem finder vi ved at halvere afstanden fra 0 til 20, og fra 70 til 90.
 
bullet

Sinus til 10 er 0,175

bullet

Sinus til 80 er 0,975

Nu til et praktisk eksempel:

Vi skal lande på bane 21 i Roskilde og får at vide at vinden kommer fra 240° og blæser med 20 Kts. Hvad bliver XWC og WC?
Bane 21 har en magnetisk retning på 210°, hvilket betyder at vinden er 30° angle off.
 
bullet

XWC = SIN (angle off) * vindhastigheden (VEL)

bullet

XWC = SIN (30) * 20

bullet

XWC = 0,5 * 20

bullet

XWC = 10 Kts.
 

bullet

WC = SIN (90 - angle off) * VEL

bullet

WC = SIN (90 - 30) * 20

bullet

WC = SIN (60) * 20

bullet

WC = 0,85 * 20

bullet

WC = 17 Kts.

 

 

 




Sixty factor, Wind Correction Angle og X-Wind Component

Da vi nu kender til Sixty factor og X-Wind Component, kan vi opstille en formel til at regne Wind Correction Angle ud. Den kan vi kalde for "SAX", så den er lettere at huske. S står for "Sixty factor", A for "Wind Correction Angle" og X for "X-Wind Component". S * A = X. Lad os opstille formlen i en trekant ligesom vi gjorde tidligere:

 

 

Eksempel: En flyvning foregår fra punkt A til B. True Track er 330°, True Airspeed er 130 Kts. Vinden er rapporteret til 290° 40 Kts. Hvad er Wind Correction Angle og den nye Heading?
bulletAngle off ........................: 290 - 330                        = - 40°
bulletSixty factor ....................: 130 / 60                          = 2  1/6
bulletX-Wind Component..........: SIN (-40)  *  40 Kts.         = -26
bulletWind Correction Angle.....:  -26            -26  *  6         = -12°
                                        2 1/6              13
bulletDen nye Heading.............: 330° +  (-12°)                   = 318°

Aviation Calculation bruger denne formel til at regne WCA. Den eneste forskel er at programmet selvfølgelig bruger den rigtige sinus-værdi til at regne XWC ud.

Læs mere om WCA                                                                                                              Tilbage til toppen

Startside | Aviation Calculation | MDR | Formlerne | Download | Foto Album | FS 2004 | Links | Feedback

Dette Websted blev sidst opdateret 16. March 2006