MORA

Startside
Aviation Calculation
MDR
Formlerne
Download
Foto Album
FS 2004
Links
Feedback

Minimum Off Route Altitude

På en VFR flyvning fra A til B er det godt at kende sine begrænsninger med hensyn til minimum højde. Man kan måske blive overasket af dårligt vejr undervejs og derved blive nød til at gå ned i en lavere højde. Nu kommer så problemet med høje huse, antenner og skorstene, for ikke at tale om højt terræn. Inden man påbegynder en flyvning fastsætter man en minimum højde for hvert ben (a-b, b-c, c-d osv.) Denne minimum højde kan man udtage fra sit VFR-kort, og omtales Grid MORA.

Tegningen til højre viser et VFR-kort som er opdelt i 9 felter. Hvert felt er afgrænset af en længdegrad og en breddegrad. Feltet i centrum står for 2400' (fod) og de omkringliggende for 800'. Så skulle systemet vist være på plads. Hvordan er de så kommet frem til tallene, jo...der er 2 måder at finde minimum højden på:
 
  1. Man føre et kvadrat svarende til dem th. ned over landskabet. Når det rammer terrænet lægger man 328' til og runder op til nærmeste hundrede.
  2. Hvis kvadratet rammer en menneskeskabt forhindring tager man denne højde og runder op til nærmeste hundrede.

Det korte og lange er at hvis man flyver inden for et af kvadraterne f.eks. det midterste, er det ikke sikkert at gå længere ned end 2400' på en dag med standart temperatur eller der over.

08 08 08
08 24 08
08 08 08

Temperaturens indvirkning

Ved flyvning i standart temperatur (15ºC ved havoverfladen) viser højdemåleren korrekt i forhold til den sande højde, hvis ellers at den er indstillet på den lokale QNH. Når luften er kold, er tætheden stor og isobarfladerne ligger tættere end i varm luft, hvor tætheden er mindre. Det betyder at man i realiteten ligger lavere end højdemåleren indikere. Ikke særlig godt når vejret er dårlig og forhindringerne suser forbi ude på den anden side af vinduet! Derfor er man nød til at korrigere sin MORA med 4% for hver 10ºC under standart. Det gør programmet på følgende måde:

MORA formel

Ny MORA = Original MORA + HVIS (Temp < (DepElev / 500);(((15-DepElev/500) - Temp) * 0,004 * Original MORA);0)

Forklaring

Hvis den aktuelle lufthavnstemperatur er mindre end standart temperaturen for den pågældende lufthavns højde over havets overflade, skal der udregnes en temperatur korrektion som skal lægges til den originale MORA, ellers bliver korrektionen 0.

Standart temperaturen i 0' Mean Sea Level (MSL) er +15ºC. For hver 500' højde øgning, falder temperaturen med 1ºC. 500' divideres op i lufthavnens elevation hvorefter resultatet trækkes fra 15ºC

Den aktuelle temperatur trækkes nu fra standart temperaturen hvorved man får hvor mange grader den aktuelle temperatur er under standart temperaturen.

Temperatur korrektionen er som sagt: Ny MORA = Original MORA + 4% pr 10ºC under standart. En anden måde at udregne det på: Ny MORA = Original MORA + Temp under Std * 0,004 * Original MORA.

Eksempel

Data:

Org. MORA = 4750'
Temp = -3
ºC
DepElev = 4000'
4750   +   [ (15 - (4000))  -  (-3) ]  *  0,004   *   4750
                          500
4750   +   [   7                   +3  ]  *  0,004   *   4750
4750   +              10                   *  0,004   *   4750
4750   +                      0,04                      *   4750   = 4940'
MORA Density Altitude Ground Speed Magnetic Heading WCA Magnetic Track Time to TOC Dist to PET Time to PET Min Glide Alt

Dette Websted blev sidst opdateret 14. March 2006