Dist to PET

Startside
Aviation Calculation
MDR
Formlerne
Download
Foto Album
FS 2004
Links
Feedback

Distance to Point of Equal Time

Ved flyvning over vand, er det rat at vide i hvilken retning man skal flyve for at nå land, på den korteste tid, hvis nået skulle gå galt. Hvis et motorstop forvandler ens fly til et svævefly og der er vand på alle sider af flyet, skal man meget hurtig finde ud af om man skal fortsætte til kysten længere fremme eller vende om og glide mod kysten hvor man kom fra. Det punkt hvor der er lige lang tid i begge retninger kaldes Point of Equal Time (PET). I vindstille vejr er PET placeret præcis imellem de to kyster, men i blæsevejr bliver det straks lidt mere kompliceret.

Ny True Air Speed og Ground Speed

For at glide længst muligt fremad, ved motorstop, har et hvert et-motoret fly en beste glidehastighed, som er defineret i flyets POH. Denne hastighed er vores vores nye True Air Speed (TAS) i tilfælde af motorstop. For at finde den nye Ground Speed (GS), må vi lægge Vindkomponenten (WC) til vores TAS. PET bliver regnet ud på baggrund af hastigheden ved at fortsætte til kysten længere fremme (GS Proceed) og hastigheden ved at vende om og glide tilbage til kysten hvor man kom fra (GS Return). Tegningen til højre viser en flyvning fra punkt A til punkt B, med en WC på -30 Kts. d.v.s. at GS proceed er 30 Kts. mindre end TAS og GS Return er 30 Kts. større end TAS.

Effective True Air Speed

I formlen Ground Speed fandt vi ud af at GS = TAS + WC eller = ETAS + WC. Lige en hurtig opfriskning. Når WCA er større end +10° eller mindre end -10°, skal vi udregne en ny TAS kaldet Effective True Air Speed (ETAS) Forklaringen lyder på jo større vinklen bliver mellem TT og TH des mere energi skal der bruges til at holde ens sigtelinie (Heading). Det medfører et tab af TAS. WCA fra -10° til +10° har kun en ringe indflydelse, så det ser vi bort fra, men kommer WCA over +10° eller under -10° begynder TAS at falde. Udregningen er TAS * COS (WCA). Husk at Excel regner med Radianer så formlen bliver ETAS = TAS * COS (WCA * PI / 180)

Formlen Distance to Point of Equal Time

Opdeling af formlen

Som du kan se bliver denne formel noget omfattende. Mange af formel-stumperne ses igen og igen. Derfor har jeg delt denne formel op i 3 celler ved siden af hinanden. Den første celle er selve D.PET formlen; den anden er GS Proceed; den tredje er WCA. De to sidste celler er bare ikke synlige på flyveplanen.

Celle formlerne

Forkortelser:
bullet

D.PET   : Distance to Point of Equal Time

bullet

D.INT     : Distancen fra kyst til kyst

bullet

GSp      : Ground Speed to Proceed

bullet

TAS      : True Air Speed ved motorstop

bullet

WCA     : Wind correction Angle

bullet

WIND    : Vindretningen

bullet

VEL      : Vindens hastighed

bullet

TT         : True Track

D.PET = (D.INT * ((TAS - GSp) + TAS)) / (GSp + ((TAS - GSp) + TAS))

 

GSp = HVIS (ELLER (WCA>=10;WCA<=-10);COS(WCA * PI/180) * TAS;TAS) - (VEL * (COS((WIND-TT) * PI/180)))

 

WCA = VEL * (SIN ((WIND - TT) * PI / 180)) / (TAS / 60)

Eksempel

Data:
bullet

D.INT     : 9 nm. fra Røsnæs til Ballen (på Samsø)

bullet

TAS      : 75 Kts.

bullet

WIND    : 260°

bullet

VEL      : 25 Kts.

bullet

TT         : 299°

-12,58640782 = 25 * (SIN ((260 - 299) * PI / 180)) / (75 / 60)

53,76898728 = HVIS (ELLER (-12,5>=10;-12,5<=-10);COS(-12,5 * PI/180) * 75;75) - (25 * (COS((260-299) * PI/180)))

5,773860763 = (9 * ((75 - 53,7) + 75)) / (53,7 + ((75 - 53,7) + 75))

Distancen fra Røsnæs til PET =     5,8 NM   

MORA Density Altitude Ground Speed Magnetic Heading WCA Magnetic Track Time to TOC Dist to PET Time to PET Min Glide Alt

 Dette sted blev sidst opdateret 14. March 2006