Min Glide Alt

Startside
Aviation Calculation
MDR
Formlerne
Download
Foto Album
FS 2004
Links
Feedback

Minimum Glide Altitude

Det værste tidspunkt at få motorstop på er ude over vand, præcis ved PET. Skulle det indtræffe før PET vender man om, og glider ind til kysten bagved og efter PET fortsætter man til kysten foran, da man selvfølgelig helst vil ende op over kysten med størst mulig højde. Denne formel udregner en højde hvor man kan glide til kysten foran eller bagved luftfartøjet og stadig være i en højde af minimum 1000' når man kommer ind over kysten.

Glidetal og tallet "Glide"

1:10 er et glidetal som fortæller for hver 1 fod højdetab kommer man 10 fod fremad. D.v.s. for hver 600 fod højdetab er man nået 6000 fod frem som er ca. 1 nm. Aviation Calculation ved hvor mange fod hver enkel flytype taber pr nm. Det tal kalder vi "Glide".

           

Vindens indflydelse

Sammenligner vi de to situationer på tegningerne ser vi at PET ligger præcis i midten i vindstille og at glidetallene er 1:10. I blæsevejr rykker PET imod vinden og glidetallet ændres. Vores Ground Speed bliver mindre i modvind og større i medvind. Men vores minimumhøjde er den samme. Derfor kan vi dele distancen i to og gange med vores Glide uden at tænke på vinden. De 1000' skal selvfølgelig lige lægges til bagefter.

Formlen Minimum Glide Altitude

=AFRUND(1000 + (D.PET / 2) * GLIDE; 0)

MORA Density Altitude Ground Speed Magnetic Heading WCA Magnetic Track Time to TOC Dist to PET Time to PET Min Glide Alt

 Dette sted blev sidst opdateret 14. March 2006